יום שבת, 18 באוקטובר 2014

ים המלח - מנחל סלוודורה לעין גדי

אזהרה: סיפור הדרך שאביא כאן מתאר טיול שנעשה ללא שביל מסודר, הטיול קשה מאוד, דורש רמה פיסית גבוהה, טיפוס על סלע (בולדרינג) ללא אבטחה ובכללית אינני ממליץ לעשות אותו.

רקע

אחד האזורים הדרמטיים ביותר בארץ הוא ללא ספק מצוק העתקים - המצוק שמתנשא מעל ים המלח, ים קדום הציף את כל האיזור ובתקופה זו המצוק היה מכוסה מים גם הוא, הוכחה לזה ניתן לראות במאובנים שפזורים לכל אורך השבילים ומוטבעים בסלע המצוק.
הנחלים שחורצים את המצוק יוצרים בו מפלים שלעיתים נופלים מגובה של מאות מטרים - דבר מרהיב לראות בתקופות היבשות של המדבר ומרהיב עוד יותר כשהוא זורם פעם פעמיים בשנה.
איזור ים המלח מגיע לטמפרטורות קיצוניות מאוד בקיץ ולכן לא ניתן לטייל בו בחודשים החמים אלא בחסות העלטה, בכל מקרה יש לקחת לפחות 6 ליטרים של מי שתייה לאדם ליום.


תיאור המסלול
המסלול מתחיל מנחל סלוודורה, ניתן להשאיר את הרכב למרגלותיו.
ההליכה בנחל פשוטה ומתונה, אחרי כשעה - שעה וחצי מגיעים לעין סלבדורה - מעיין קטן של מים מליחים שנובע כל השנה, אין פה אטרקציה גדולה מידי חוץ מהעובדה שמדהים לראות איך המדבר מכלכל את היצורים החיים בו למרות הכל.

עין סלוודורה


נמשך לעלות עוד כחצי שעה ונפגוש את סוף השביל המסומך מבחינתנו, המסלול ממשיך ימינה לכיוון מפל סלבדורה ואנחנו ממשיכים שמאלה לכיוון נחל קדם.
מפה יש איזור לא כל כך ברור, כנראה שבעבר (הלא כל כך רחוק) היה שביל מסויים שהוביל למעלה קדם, השביל התמוטט אין למה לבזבז עליו את הזמן (או את החיים) ולכן ממשיכים לנוע שמאלה על השביל הנמוך, כשאני כותב שביל אני מגזים, לעיתים מדובר בדרדרת ועיתים מדובר באיזורים צרים מאוד מעל המצוק, חשוב מאוד לשמור על אותו קו גובה ולא לנסות לעלות.
דרדרת

לאחר העיקול נגיע למובלעת בדרדרת, מעין מישור שנותן תצפית טובה על ים המלח ועל מפל קדם.

נוף על מפל קדם

משם נמשיך לכיוון מעלה קדם, זהו מעין ערוץ צר מאוד שאותו נטפס עד שנגיע לראש מצוק העתקים, זהו טיפוס למטיילים מנוסים מאוד, הוא דורש כח ולעיתים אפילו טכניקת בולדרינג יש לשקול טוב את המסלול שכן לא באמת ניתן לרדת אותו בביטחה לאחר שמתחילים.
מפלון מייצג
יש מספר מפלים של כ5 מטרים שאותם צריך לטפס הראשונים לא קשים כלל, לאחר מכן מגיעים לפיצול בוואדי, צד שמאל הוא מפל עם סלע ענק ממוטט עליו - אותו לא ניתן לטפס, הצד הימני קל יותר לטיפוס וממנו נמשיך לעוד שלושה - ארבעה מפלים כאלו.
הטיפוס בוודאדי לא נורא כל כך מאחר והסלע של המצוק מחורץ ומשובץ באבנים בולטות אולם יש לבדוק כל אבן שאנו נשענים עליה, גם אבנים גדולות ויציבות למראה עלולות להשתחרר, בנוסף אף פעם אין לשים את כל כובד משקלנו על אבל או נקודה אחת, רצוי מאוד לחלק אותו על פני מספר נקודות אחיזה.
לאחר עלייה מתישה של כשעתיים אנו נגיע לראש מצוק העתקים, מפה הטיול הופך להיות משחק ילדים ונשארו רק עוד שישה ק״מ עד שנתחיל לרדת לכביש.

נוף המדבר מראש המצוק

שביל שפת המצוק
נתחיל לצעוד לאורך המצוק, לעיתים על שביל הג'יפים ולעיתים נוותר עליו על מנת להנות מהנוף לכל אורך הטיול, ניתן יהיה לזהות את מפל קדם ע״פ הסלע האפור שהוא חצוב בתוכו, נרד לראש המפל על מנת לעשות עצירת תצפית מרשימה מגובה של 330 מ' על ים המלח.

ראש מפל קדם

משם נמשיך ללכת עד שנגיע לשלט של הרט״ג (השלט הראשון) ממנו נרד לשביל ונפגוש חיצים שיכווינו אותנו לעין גדי, מהשלט השני מתחילים לטפס מעט על גבעה שתיקח אותנו לשביל שיורד ירידה מעצבנת מאוד לתוך בית הספר שדה.
יש לציין שניתן לשלב במסלול הזה טיפוס על הר ישי רק לקחת בחשבון שזה עלול להוסיף כשעה - שעתיים לטיול.

סיכום
איזור: ים המלח
מעגלי: לא
תחבורה: דורש שני רכבים או טרמפ מעין גדי לכניסה לנחל סלוודורה
זמנים: 8 שעות הליכה נטו, יש להתחיל את המסלול לא יאוחר מהשעה 8 בבוקר
עונה: אוקטובר עד אפריל
אופי: מדבר, דרדרות, צוקים
ציוד מיוחד: המון מים, חבל 20מ' (לחירום)
קושי: 10 בסולם הבלוג
דורש אישורים: ישנו איסור ירידה משבילים מסומנים ולכן המסלול הנ״ל אסור לביצוע